Thursday 1 March 2012


PETUA NENEK.....:)J
Haaaaaaaaaaaa,,,,,...petua or tips,,,benda yang sama tapi perkataan yang membezakannya...hehehe..J..boleh dikatakanlah,,,wanita zaman sekarang sanggup menghabiskan wang yang banyakkkkk untuk mencantikkan lagi wajah diaorang...dengan produk kecantikkan yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan ni,,,masing-masing berusaha dan berlumba-lumba menggunakan pelbagai produk yang dipasarkan untuk menjayakan misi mereka iaitu MENCANTIKKAN WAJAH....tetapi...AWAS!! jangan tersalah or obses produk,,sebab sekarang banyak bahan kimia yang terdapat dalam sesuatu produk...jadi,,sebagai wanita,, kena pandai-pandai pilih produk...tapi,,sedarkah kita bahawa,,masyarakat Melayu tradisional memang banyak petua-petua yang boleh dijadikan sandaran untuk perapian wajah...cuba tanya mak2 n tok aki ker,,,mesti diaorang tau pasal petua macam ni...tapi,,yang istimewanya,, setiap petua yang di amalkan adalah berasaskan bahan atau tumbuh-tumbuhan semulajadi..itulah keajaiban ciptaan ALLAH....di mana setiap jenis tumbuhan atau bahan berasaskan semulajadi ini mempunyai keistimewaan yang dapat menyembuhkan pelbagai penyakit atau pun dijadikan alat untuk penjagaan kecantikkan...kan3.:)J...so,,cubelah!!...~~
`Petua-petua tradisional Melayu memang mempunyai panduan tertentu untuk dijadikan sebagai  bahan kecantikan yang tersendiri. Murah, senang malah bahan-bahan yang digunakan memang berada berdekatan dengan sekeliling kita. Justeru, terdapat beberapa petua tradisional yang boleh dijadikan panduan kepada golongan wanita untuk mencantikkan wajah mereka tanpa mengeluarkan wang yang banyak.....duit tu,,boleh simpan..untuk masa depan...membazir jer kalo pergi salon,,pastu suh orang tenyeh2 muke kite...hahaha...gurau jerkk...J
Petua pertama
àKulit cerah berseri...
-bagi mendapatkan kulit cerah dan berseri mungkin anda boleh gunakan petua dibawah ini. Mula-mula, parutkan lobak merah, campurkan sedikit  kuning telur dan air asam limau nipis. Setelah bahan-bahan ini dicampurkan, sapukan di atas muka dan biarkan kering. Kemudian bilas dengan air.
àubat keletihan mata
-ambil 2 uncang teh dan rendamkan ke dalam air panas.setelah itu masukkan uncang teh tadi ke dalam peti sejuk. Setelah sejuk letakkan di atas mata selama 20 minit.
àkurangkan kesan lingkaran hitam bawah mata
-ambil daun pudina segar, tumbuk dan kemudian letakkan di sekitar bahagian mata. Biarkan selama 10 minit sebelum memcucinya.
àhilangkan kesan parut.
-ambil daun lidah buaya, buang duri di kiri dan kanan daun tersebut, dapatkan lendirnya dan sapukan pada parut sama ada di bahagian muka atau badan.
àtegangkan muka
-sapukan putih telur di atas muka,biarkan seketika dan sehingga terasa tegang seperti masker. Kemudian basuh.....

SEKIAN....SELAMAT MENCUBA...:)J

2 comments: